Daha önceki yazılarda belirttiğimiz gibi kaygı,hayatımızın her anında var olan, göz ardı edemeyeceğimiz, hatta dozajını iyi ayarladığımızda bize fayda sağlayan bir duygudurum.

Sınav kaygısı da  akademik hayatımızın başlamasıyla beraber  zaman zaman kapımızı çalan kaygı türlerinden biridir..

Sınav kaygısını; öğrenilen bilgilerin sınav sırasında etkili bir biçimde kullanılmasına engel olan ve başarının düşmesine yol açan yoğun kaygı yani kötü kaygı türlerinden biri olarak tanımlayabiliriz.

Çoğu zaman sınav kaygısı; karın ağrıları, hızlı kalp atışları, mide bulantıları, titremeler, terlemeler,  iç sıkılması ve aynı rüyaları sürekli görme gibi belirtiler ile kendini  gösterir.

Peki sınav kaygısı nelerle ilişkilidir? Neden hissedilir?

  • Sınav öncesi sınava yüklediğimiz anlamlar; hayatımın dönüm noktası, asla telafisi olmayacağına yönelik düşünceler.
  • Sınav anı yaşanabilecek durumlar; mide bulantısı, çarpıntı, çevresel dikkat dağıtıcı unsurların yaşanabileceğine dair düşünceler.
  • Sınavla ilgili zihinde oluşan kötü durumlar; sınavın çok zor olacağına dair düşünceler.
  • Sınav sonucu ile ilgili; kesin düşük puan alacağım düşüncesi.
  • Doğru hedefler koyamama; yüksek puanlı bölümlerin herkes için en ideal bölümler olduğunu düşünme.
  • Gerekli çalışma yapıldığı halde hazır olmadığına, yeterince çalışamadığına dair düşünceler.
  • Aile beklentileri; sınavdan düşük not alındığı takdirde ‘’Aileme ne derim? ‘’ düşüncesi.
  • Çaresizlik hissi; soruları cevaplayamazsam, çok fazla boş bırakırsam başarısız olurum düşüncesi.
  • Sınav sonucunun kişiliğe karşı bir tehdit olarak algılanması; sınavda da olduğu gibi her alanda başarısız ve yetersiz bir insanım düşüncesi.

Bu düşünceler birçok kişinin zihninde zaman zaman oluşmaktadır ve sınav kaygısının temelini oluşturmaktadır.  Bu düşünceler ile baş edemediğimiz noktada sınav kaygısı ve sonucunda yaşanacak olumsuzluklar kaçınılmaz olmaktadır.

Sınav kaygısı yaşamamız sonucunda oluşabilecek olumsuz durumları ise;

  • Öğrenilen bilgilerin sınava aktarılamaması,
  • Okuduğunu, dinlediğini anlayamama,
  • Düşüncelerin planlanmasında problem yaşama,
  • Dikkat becerilerinin azalması,
  • Sınavlardan düşük notlar alınması,
  • Zihinsel becerileri yeteri kadar kullanamama,
  • Enerji azlığı,
  • Fiziksel rahatsızlıklardır.

Sınava girmeden önce sınav hakkında oluşan kaygılı düşünceler bireylerin sınava karşı önyargılı bir bakış oluşturmasına neden olmaktadır. Bu nedenle sınavla ilgili oluşabilecek kaygılar için baş etme becerilerine sahip olmamız gerekir. Bize iyi gelen, kaygı düzeyimizi azaltan baş etme yöntemlerini kendimiz belirleyebileceğimiz gibi, bir uzmanlardan da destek alabiliriz.

Paylaş




 E-Posta Aboneliği




 Etkinlik Takvimi

Beyin ve Çocuk