Yaratıcılık Nasıl Tanımlanır?
-Yaratıcılık, yaşamda var olan unsurları herkesten farklı şekilde bir araya getirmek veya gerçekte var olmayan şeyleri hayal edebilme, özgün fikirler ortaya koyabilme yeteneği olarak tanımlanabilir.
-Yaratıcılık, yaşama yepyeni bir duyu ile bakabilme, farklı ve güzel şeyler ortaya koyabilmektir.
-Yaratıcılık, hayal gücünü kullanarak bilginin kullanılabilmesidir.
Burada amaç çevreyi farklı yorumlayabilme ve sorun çözme becerisini oluşturmaktır.
BU TANIM ÇERÇEVESİNDE YARATICILIK
*Kişinin bir problem ile karşılaştıktan sonra, problemi algılaması, farketmesi (bilinçli olması), çözüm için yeni fikirler oluşturması sürecidir.
*Fikirlerin estetik, toplumsal, bilimsel ölçümlere göre sınanması gerekir.
*Disiplinli çalışma gerektirir.
*Yaratıcı eylem, felsefeciler, liderler, bilim adamları, özellikle sanatçılarda sık görülür.
Ancak literatürdeki araştırmalar böyle yazsa da yaratıcılık sadece bilişsel işlevler ile ilgili değildir. Kişilik, sosyal, psikodinamik, duygudurum ile de ilgilidir.
Yaratıcı düşünce ”gözlem, bilgi, deneyim ya da düşüncelerimizi yeni düşünce ya da kavramlar üretecek biçimde ilişkilendirmektir”.
Hayal gücü en az bilgi kadar önemlidir.
Yaratıcılıkta hayal kurma daha çok sağ beyinde gerçekleşir.
Sol beynin analitik düşünme, mantıksallık gibi özellikleri ise sağ beynin düş gücü, bütünü görme gibi özelliklerine tümüyle karşıttır.
Ancak sağ ve sol beynin birbirinden destek aldığı ve birbirini tamamladıkları da bir gerçektir.
KİMLER YARATICIDIR?
-Soru sorabilenler
-Cesur davranabilenler
-Farklı düşünmeyi sevenler
-Sorunları çözmede farklı teknikler kullananlar
-Hayal gücü yüksek olanlar
-Çalışmayı sevenlerin daha yaratıcı oldukları saptanmıştır.
Yazar: Nöroloji Uzmanı Dr. Bülent MADİ
Yazar hakkında
1976 yılında İstanbul Üniversitesi Çapa Tıp Fakültesinden mezun olmuştur, 1980 yılında aynı üniversiteden Nöroloji Uzmanlığını almıştır. 1982 - 2002 yılları arasında kurucularından olduğu Türkiye Spastik Çocuklar Vakfı’nda nörolog olarak görev almış, 10,000’in üzerinde gelişimsel sorunu olan çocuğun tanılanması, eğitim ve rehabilitasyon programlanması ile ilgilenmiştir. 2009 - 2012 arası, Türkiye Spastik Çocuklar Vakfı Özel Metin Sabancı Merkezi’nde Araştırmalar ve Rehabilitasyon Direktörü olarak görev almıştır. 1989 – 2002 yılları arasında, Madi Amerikan Hastanesi’nde nörolog olarak çalışmıştır. Madi; Marmara, Kültür, Yeditepe, Maltepe ve Medipol Üniversitelerinde öğretim görevlisi olarak çeşitli fakülte ve bölümlerde ders vermiştir. Eğitim Fakültesinde Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Okul Öncesi Öğretmenliği, Zihinsel Engelliler Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümlerinde, Sosyal Bilimler Fakültesinde Psikoloji bölümlerinde ve Diş Hekimliği Fakültesinde lisans dersleri vermiştir. Lisansüstü derslerini ise Eğitim ve Sosyal Bilimler Fakültelerinde Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Psikoloji ve Okul Öncesi Öğretmenliği bölümlerinde vermiştir. 1980 yılından bu yana, Madi muayenehanesinde çalışmalarını sürdürmeye ve huzurevlerinde konsültan hekim olarak görevini sürdürmektedir. Kurucusu olduğu Altis İletişim ve Genel Danışmanlık Merkezi’nde, bebeklikten yaşlılığa kadar birey ve diğer kurumlara nörogelişimsel destek çalışmalarının ve psikolojik danışmanlık hizmetlerinin koordinasyonunu yürütmektedir. Birçok firma, okul ve kongrelerde konuşma, seminer ve konferanslarını devam ettirmektedir. 2014 yılında üçüncüsü yayınlanan “Öğrenme Beyinde Nasıl Oluşur?” ve 2010 ve 2020 yılında 2. Basımı gerçekleşecek “Aşk ve Beyin” kitaplarının yazarıdır.